Més informació [ Detall d'activitat

 
6090131609   Formació bàsica sobre diversitat sexual i de gènere i eines per a combatre la discriminació LGBTI-fòbica a les aules
2022-2023   Conferència. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   13/2/2023 - 13/2/2023 (2 hores) de 17:30h a 19:30h
   CRP del Segrià
   Pius XII, 4 (Lleida) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Segrià
  
   Presencial - Aula de Formació 2 (primera planta).
  
Accessos   Veure plànol
Inscripció   07/01/2023 - 17/01/2023
  
Descripció i   Metodologia:   El nou currículum de l'educació bàsica vol configurar-se com a instrument d'un model educatiu per aconseguir una societat més justa, democràtica, cohesionada i inclusiva, per donar cabuda a totes les persones i, on sigui possible, la igualtat d’oportunitats i la igualtat real i efectiva entre dones i homes.

Per avançar en la millora del nostre model educatiu, destaquen sis vectors clau que marquen on s’han de focalitzar tots els esforços i totes les estratègies. Un d'aquests vectors és la coeducació i la perspectiva de gènere, que pretén contribuir al desenvolupament de les persones al marge dels estereotips i rols en funció del sexe, l'orientació sexual, la identitat o l’expressió de gènere.

Cal afegir que, des del curs 2019-20, el Departament d'Educació impulsa el programa Coeduca't, per formar els equips docents en aspectes vinculats amb la coeducació, la perspectiva de gènere i l'educació afectiva i sexual. La perspectiva de gènere és, també, uns dels ODS de l'Agenda 2030. Tot això ens proporciona noves oportunitats per revisar les pràctiques als centres, tant a nivell individual com col·lectiu.

Aquesta xerrada pretén sensibilitzar i formar els i les docents en la diversitat sexual i de gènere.
  
Objectius   1. Reflexionar sobre la configuració social i individual del sistema sexe-gènere i sobre com aquest condiciona els nostres processos de socialització.

2. Conèixer i entendre els principals conceptes i realitats LGBTI per tal de saber identificar la diversitat al voltant del gènere i la sexualitat existent a les aules.

3. Desenvolupar eines per a la prevenció, la detecció i l’actuació davant possibles casos de discriminacions LGBTI-fòbiques que es puguin produir als centres educatius.

4. Compartir recursos legals, educatius i comunitaris que facilitin la creació d’entorns segurs i inclusius on l’alumnat pugui lliurement desenvolupar-se personal i socialment.
  
Continguts   Xerrada a càrrec de l'Associació Colors de Ponent - Col·lectiu LGBTIQ de Lleida.

1. La importància de demanar els pronoms.

2. Part pràctica: Qüestionari sobre aprenentatges de gènere. Reflexió col·lectiva sobre els aprenentatges del gènere que hem anat adquirint en diversos àmbits al llarg de la vida per tal de mirar com aquests aspectes adquirits poden influir en la nostra pràctica docent.

3. Part teòrica: conceptes i terminologia sobre la diversitat
sexual i de gènere relacionats amb el sistema sexe-gènere.

4. Dubtes sobre els diferents termes.

5. Eines per assegurar el respecte i la no discriminació per raó d’LGBTI-fòbia.

6. Reflexió sobre quina ha estat la nostra experiència com a docents amb aquesta diversitat i quines són les situacions en què ens hem trobat o ens podem trobar.

7. Debat sobre quines hi podrien ser les millors respostes i eines i recursos que ens poden ser útils.
  
Formador/a   Ixeya Quesada (Colors de Ponent)
  
Avaluació   - Satisfacció de les persones assistents amb el disseny i desenvolupament de l'activitat formativa.

- Aprofitament de la transferència immediata a la pràctica docent dels continguts relacionats de l'activitat formativa.
  
Requisits de  certificació   - Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials de formació.

- Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l'aprofitament i la transferència immediata.
  
Persones  destinatàries   Docents d'infantil, primària i secundària, cicles formatius i professionals dels EAPS.
  
E-mail   crp-segria@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dilluns   13/02/2023   -   - 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent